Obecne realia sprawiają, że praca zdalna, urzędy pracujące w trybie online, zawieranie umów na odległość czy też negocjowanie porozumień pomiędzy kontrahentami za pośrednictwem internetu to już codzienność i coraz popularniejsze formy kontaktów administracyjno-biznesowych. Aby jednak finalizacja umów w sieci miała moc i skutki prawne, niezbędny jest kwalifikowany elektroniczny podpis. Podpowiadamy, jak go uzyskać i gdzie może być wykorzystywany, a także czym różni się od Profilu Zaufanego.

Co to jest podpis kwalifikowany?

Elektroniczny podpis kwalifikowany ma moc prawna taką samą co podpis składany własnoręcznie na papierze. Jest on poświadczany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego (tzw. klucza w postaci karty, czytnika oraz odpowiedniego oprogramowania), który umożliwia weryfikację osoby składającej podpis elektroniczny. Złożenie podpisu elektronicznego zweryfikowanego przez certyfikat kwalifikowany wywołuje skutki prawne. Dodatkowo zastosowanie podpisu elektronicznego zabezpiecza dokument przed zmianami.  Jego funkcjonowanie określa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE oraz ustawa o podpisie kwalifikowanym – Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. 2016 poz. 1579).

Produkty komercyjne i niekomercyjne?

W tym miejscu warto wyjaśnić różnice pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym. Profil Zaufany to również podpis przypisany do konkretnego numeru PESEL i potwierdzający tożsamość w kontaktach online, ale wyłącznie z podmiotami administracji publicznej. Jest to produkt niekomercyjny wykorzystywany jedynie do załatwiania spraw urzędowych online na platformach administracyjnych typu ePUAP, obywatel.gov.pl, PUE ZUS czy praca.gov.pl. Podpis kwalifikowany z kolei to narzędzie bardziej zaawansowane o szerszym zastosowaniu, ponieważ z jego pomocą można nie tylko załatwiać sprawy urzędowe, ale również podpisywać dokumenty z sektora komercyjnego.

podpis kwalifikowany

Profil Zaufany to narzędzie bezpłatne, ważne 3 lata z możliwością bezpłatnego przedłużenia jego ważności. Aby go uzyskać, należy zarejestrować się na stronie ePUAP, złożyć odpowiedni wniosek oraz potwierdzić swoją tożsamość (elektronicznie np. poprzez bank lub osobiście w wybranym urzędzie).
W przypadku komercyjnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego można go kupić np. w KIR, składając zamówienie online na stronie internetowej.  Można zamówić zestaw podpisu elektronicznego w różnych konfiguracjach, wybierając okres ważności certyfikatu, model czytnika i karty oraz opcję odbioru zamówionego zestawu. Cały proces składania zamówienia odbywa się w zasadzie online bez konieczności drukowania dokumentów, ich podpisywania ani wysyłania tradycyjną pocztą.

Kiedy przyda się podpis kwalifikowany?

Bezpieczny kwalifikowany podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym to doskonałe i wygodne narzędzie, które pozwoli m.in. na podpisywanie, składanie online m. in:

  • deklaracji do ZUS
  • e-deklaracji do urzędów skarbowych
  • sprawozdań do e-KRS
  • wniosków e-GIODO
  • elektronicznej dokumentacji medycznej
  • informacji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF)
  • dokumentów HR (tzw. elektroniczne teczki pracownicze)
  • umów itp.
[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here